Pagina wordt geladen ...

Blaasontsteking testen

Zo herkent u een blaasontsteking

Een blaasontsteking geeft meestal pijn bij het plassen. Het kan zijn dat u vaak naar het toilet moet en dan steeds een klein beetje plast. Sommige mensen hebben de hele tijd het gevoel dat ze moeten plassen. Uw urine (plas) kan raar ruiken of troebel zijn. Soms zit er bloed in. Een blaasontsteking kan ook een drukkend of pijnlijk gevoel in uw onderbuik of rug geven.

Testen of u een blaasontsteking heeft

In de praktijk kunnen we testen of u een blaasontsteking heeft. Daarvoor hebben we uw urine nodig. Als u urine wilt inleveren voor onderzoek naar blaasontsteking, let dan op het volgende:

• Gebruik het liefst de ochtendurine (eerste plas van de dag).
  • Doe de urine in een schoon en goed afsluitbaar potje, met uw naam en geboortedatum erop.
  • Breng de urine binnen 2 uur nadat u het heeft opgevangen naar de praktijk. Graag voor 10.00 uur.
  • Als het niet lukt om binnen 2 uur langs te komen, bewaar het potje dan in de koelkast. Maar breng het altijd zo snel mogelijk.
  • Schrijf uw klachten op het formulier dat op de balie ligt en zet het potje samen met het formulier in het kastje in de balie.
  • Na 13.00 uur kunt u bellen voor de uitslag.

Baby's of peuters die nog niet zindelijk zijn

Als u denkt dat uw baby of peuter blaasontsteking heeft, kunt u het beste zo de urine opvangen:
  • Geef het kind veel te drinken. Kinderen jonger dan 2 jaar zullen binnen 20 tot 30 minuten plassen.
  • Spreid de schaamlippen of trek de voorhuid terug en maak het daar schoon met veel water. Gebruik geen zeep.
  • Laat het kind met bloot onderlijf liggen of rondlopen. Als het kind gaat plassen, probeert u snel de urine op te vangen in een schoon potje.
  • Lukt dit niet? Plak dan een plaszakje en controleer elke 10 minuten of er is geplast. Laat het plaszakje maximaal 1 uur zitten. U kunt een plaszakje kopen bij de apotheek.

Meer weten?

Op de website Thuisarts.nl staat alles over blaasontstekingen.

Naar Thuisarts.nl

bel ons Bel ons op 0528 22 00 00 | Voor spoed bel met 0528 22 00 07